Pagina's

zaterdag 10 juli 2010

ambulance blues

Het is snikheet, eigenlijk veel te warm om te schilderen. Maar....samen met de buren hebben we 1 week een stelling gehuurd om de eerste verdieping te schilderen. Dus aan het eind van de middag, als de zon van de voorpui af is, trek ik m'n schilderskloffie aan en ontvet, schuur en schilder het raam van de douche in strak, hoogglans donkerblauw. Ik ben tevreden over het resultaat.

We drinken een biertje in de voortuin. Kan ik ondertussen m'n werk bewonderen. Da's altijd het mooiste moment van doe-het-zelven. De buren schuiven aan. Ik grap met de buurman dat we eigenlijk te oud zijn voor dit soort klussen. Ik vertel dat ik vroeger nooit last had van hoogtevrees. Heb ooit een tijdens een vakantie in m'n studietijd als tremmer in de Rotterdamse haven gewerkt. Met een bats in de hand moest je dan langs een heel smal trappetje loodrecht afdalen in het ruim van een kolenboot. Ik had er geen enkele moeite mee. Tegenwoordig heb ik al knikkende knieën als ik op een ladder sta. Bij wijze van spreken dan.

Ik besluit samen met de buurman de stelling gedeeltelijk uit elkaar te halen, zodat we hem kunnen verplaatsen naar onder het slaapkamerraam. Dan kan ik de volgende dag verder met schilderen. We halen de bovenkant uit elkaar. De zijkanten moeten van het bovenste gedeelte af. Ik sta aan de buitenkant op de dwarsliggers van het onderste deel en houd me vast aan de bovenkant. Er moeten nog twee kruisen worden losgemaakt, die voor het onderlinge verband zorgen. Als de laatste loskomt kantelt het gedeelte waar ik me aan vasthoud naar buiten. Ik schrik en in een reflex spring ik achteruit. Zou moeten kunnen. Maar ik kom verkeerd terecht en voel een afschuwelijke pijn in m'n linkervoet. Ik blijf liggen en kom niet meer overeind. Foute boel, besef ik me.

Uiteindelijk word ik per ambulance afgevoerd naar de spoedeisende hulp van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Inmiddels lig ik aan een infuus en heb een pijnstiller toegediend gekregen. Ik voel me beroerd. M'n bloeddruk blijkt heel laag te zijn. Shock.

Op de SEH wordt m'n voet aan een onderzoek onderworpen. Inmiddels is ie twee keer zo dik geworden en begint rood en paars uit te slaan. Er worden röntgenfoto's gemaakt. We wachten in spanning het resultaat af. Uiteindelijk komt de verlossende diagnose. De co-assistente meldt dat m'n voet zwaar gekneusd is en niet gebroken. Ik vraag grappend of ik de foto ook zelf mag zien. Want eigenlijk ben ik verwonderd over de conclusie. Liggend in de tuin zag m'n enkel er toch wel heel onnatuurlijk uit. Maar goed, het klinkt geruststellend uit de mond van een arts.

Met een omzwachtelde voet en op twee metallic-blauwe huur-krukken (4 euro per week) verlaat ik het ziekenhuis.

's Nachts leid ik helse pijnen. Of er messen in m'n hiel worden rond gedraaid. En het klopt en het klopt en het klopt........