Pagina's

donderdag 12 augustus 2010

beenhakker

Al snel nadat duidelijk was dat ik zeker drie maanden 1 been niet mag belasten hebben we een rolstoel geregeld. Bij de Thuiszorg, hoewel dat tegenwoordig ActiVite heet, een zorgorganisatie.

Je kunt er in ieder geval van alles lenen, huren en kopen. Een rubbermatje voor in de douche om te voorkomen dat ik nog meer ledematen breek. Een extra paar krukken om te voorkomen dat je elke keer die dingen mee de trap op moet nemen. Een kunststof hoes, zodat je ook met een gipspoot onder de douche kan. Maar die was nogal onhandig. Aan het einde zat een grote ring, die je over je been moest trekken. Daarin zat een soort manchet die het inlopen van water moest voorkomen. Je moet alleen wel acrobatisch zijn om daarmee, wijdbeens dus, lekker onder de douche te staan. Die hebben we dus terug gebracht.

En natuurlijk......een rolstoel. Een mens moet toch naar buiten en op krukken kom je niet ver. Van ActiVite kun je er een lenen. Nou weet ik dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken, maar een optimaal vervoermiddel was die rolstoel niet. Aan de naamstickers te zien die er nog op zaten, had het ding toebehoord aan een net overleden senior. Stevig roestvrij staal, robuuste voetsteunen en niet te tillen. Leuk voor in het verzorgingshuis. Ik heb me 1 keer naar het dorp laten rollen, door het park en over de brug. Ik moest flink bijspringen om onze " tank" in beweging te houden.

We waren het er snel over eens dat daar een andere " voorziening" voor moest komen. De afgelopen weken had ik niet echt behoefte om me in een rolstoel te laten voort bewegen. De vering van het ding was niet bevorderlijk voor de pijn in m'n voet. Dus laat maar. De rolstoel heeft al die tijd werkloos in de hal gestaan.

De laatste dagen begon het weer te kriebelen. Vanmiddag hebben we de rolstoel terug gebracht naar ActiVite.  Vervolgens zijn we naar Beenhakker gegaan om een betere rolstoel te huren. Inmiddels beschik ik over een echte (alu) Minos, ter plekke voorzien van kruksteunen als accessoire. Met twee vingers vouw je 'm in elkaar, de voetsteunen kunnen er af en zelfs de wielen zijn met een simpele klik te demonteren. " Wel weer goed vastmaken, hoor mevrouw, anders ziet uw man ze straks langs rollen".

Voor 15 euro per week weet je alles. Een ding weet ik wel. Als ik in de komende periode alsnog besluit om een scootmobiel te huren (omdat zelf rollen niet lukt) weet ik alvast een adresje.......